ΕΛΛΑΔΑ

Σε λίγους μήνες το νομοθετικό πλαίσιο για τα ηλεκτρικά πατίνια

Μέσα στους επόμενους μήνες θα έχει διαμορφωθεί το απαιτούμενο νομοθετικό πλαίσιο για τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών στους δρόμους των αστικών κέντρων της χώρας, μεταξύ των οποίων και το Ηράκλειο.

Η ανεξέλεγκτη χρήση τους, ακριβώς λόγω της απουσίας θεσμικού πλαισίου, έχει προκαλέσει πολλαπλά προβλήματα, ενώ έχουν σημειωθεί και ατυχήματα.

Από την πρώτη στιγμή, που η χρήση των πατινιών εξαπλώθηκε με ταχείς ρυθμούς, η δημοτική αρχή και οι υπόλοιποι συναρμόδιοι επιχείρησαν να λάβουν μέτρα, χωρίς ωστόσο αποτέλεσμα, λόγω του νομικού κωλύματος που προέκυπτε. Έτσι, τα πατίνια συνεχίζουν να κυκλοφορούν σε κοινόχρηστους χώρους και πεζόδρομους, σε κεντρικές οδικές αρτηρίες ακόμη και στο εθνικό δίκτυο, και να δημιουργούν προσκόμματα στην ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων.

Την απουσία αυτή του νομοθετικού πλαισίου, έρχεται να καλύψει τώρα το υπουργείο Μεταφορών, η πολιτική ηγεσία του οποίου εμφανίζεται διατεθειμένη να βάλει σε τάξη μια σειρά από ζητήματα που αφορούν την κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών στις πόλεις.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τους επόμενους μήνες αναμένεται το νομοθετικό πλαίσιο που θα ρυθμίζει όλο το κανονιστικό πλαίσιο για την αγορά, την ασφάλεια και τη χρήση στις πόλεις, όλων των μικροοχημάτων, όπως τα πατίνια ή τα skate rollers.

Τρεις κατηγορίες για τα ηλεκτρικά πατίνια

Βασικός διαχωρισμός θα είναι η ταχύτητα και με βάση αυτή θα προκύψουν και οι κανόνες χρήσης των ηλεκτρικών πατινιών. Έτσι, σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, θα έχουμε τα πατίνια που μπορούν να κινούνται μέχρι 6 χιλιόμετρα/ώρα και τα πατίνια με ταχύτητα έως 25 χιλιόμετρα/ώρα.

Στην πρώτη κατηγορία τα πατίνια θα λογίζονται ως πεζοί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους περιορισμούς στην κυκλοφορία τους.

Στη δεύτερη κατηγορία τα πατίνια θα λογίζονται ως ποδήλατα και επομένως θα πρέπει να κινούνται στους δρόμους, όπως τα ποδήλατα και όχι σε δρόμους που η επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι πάνω από 50 χιλιόμετρα/ώρα, δηλαδή στις λεωφόρους.

Η τρίτη κατηγορία αφορά τα ταχύτερα πατίνια (άνω των 25χλμ./ώρα), αυτά θα υπόκεινται σε πολύ αυστηρότερο πλαίσιο, το οποίο θα αφορά την προσαρμογή τους στο όριο ταχύτητας, διαφορετικά, ενδέχεται, να μην έχουν δυνατότητα κυκλοφορίας στους δρόμους με τόσο υψηλή ταχύτητα.

Όπως έχει τονίσει και από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, η νομοθετική παρέμβαση θα αναφέρεται:

Στα τεχνικά χαρακτηριστικά των οχημάτων αυτών

Στη δυνατότητα εξακρίβωσής τους, τους χώρους και τις οδούς της χρήσης τους

Τυχόν επιπλέον απαιτήσεις για τη χρήση τους

«Επιπλέον, θα υπάρξει σύνταξη και εισήγηση κανονιστικού πλαισίου που αφορά και την εποπτεία της αγοράς των οχημάτων αυτών και των εξαρτημάτων, διότι δεν αναφερόμαστε μόνο στο θέμα της μετακίνησης. Πρέπει να δούμε την αγορά, τα πρότυπα και τα εξαρτήματα, όπως επίσης και τυχόν διαδικασία ανάπτυξης διαδικασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια των προϊόντων αυτών» είχε πει ο υφυπουργός.

Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων: Επιτακτική ανάγκη να διαμορφωθούν οι κανόνες

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Παναγιώτης Παπαντωνίου διδάκτωρ Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ και γενικός γραμματέας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ανέφερε ότι τα ηλεκτρικά πατίνια αποτελούν την πλέον πρόσφατη τάση στις αστικές μετακινήσεις μικρών αποστάσεων, λειτουργούν συμπληρωματικά προς τα λοιπά μέσα είναι εν γένει περιβαλλοντικά φιλικά, αξιοποιούν δε σύγχρονες τεχνολογίες και μέσα χαμηλού κόστους. “Επομένως”, πρόσθεσε, “αποτελούν ένα μέσο μεταφοράς φιλικό προς το περιβάλλον, που έχει τα χαρακτηριστικά που αναζητούν οι σύγχρονες βιώσιμες πόλεις, αλλά και οι πολίτες και δεν θα το χαρακτήριζα ως «μόδα», αλλά ως ένα νέο μέσο μετακίνησης εντός των πόλεων”.

Σημείωσε, ωστόσο, πως οι ελληνικές πόλεις δεν ήταν έτοιμες να υποδεχτούν το κύμα αυτό της μικροκινητικότητας που εμφανίστηκε τόσο ξαφνικά (όπως αντίστοιχα δεν ήταν και δεν είναι έτοιμες ούτε οι αντίστοιχες ευρωπαϊκές), τονίζοντας πως είναι επιτακτική ανάγκη να διαμορφωθούν, το συντομότερο δυνατόν, οι κανόνες και το απαραίτητο πλαίσιο για την ασφαλή ενσωμάτωση τους στην κυκλοφορία.

Σε ερώτημα, αν η μικρο-κινητικότητα είναι το μέλλον της μετακίνησης στις σύγχρονες πόλεις, ο κ. Παπαντωνίου δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ “η μικροκινητικότητα θέτει νέα δεδομένα στις ελληνικές και ευρωπαϊκές πόλεις με χαρακτηριστικά τα οποία αναζητά κάθε πόλη (φιλικά προς το περιβάλλον, μικρά σε μέγεθος, αθόρυβα, τεχνολογικά εξελιγμένα κτλ). Ωστόσο για να αποτελέσουν το μέλλον των μετακινήσεων στα κέντρα των πόλεων είναι σημαντικό να εξεταστούν και αναλυθούν τα ό,ποια προβλήματα εμφανίζονται, τα οποία στη συνέχεια θα αντιμετωπιστούν και επιλυθούν με ορθολογικό και επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο”.



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ