Ήρθαν στην Ελλάδα τα πρώτα αυτόματα ταμεία. Όλα δείχνουν πως οι ταμίες πρόκειται να αντικατασταθούν από μηχανές.
Σούπερ μάρκετ: Έφτασαν τα πρώτα αυτόματα ταμεία
Ήρθαν τα πρώτα αυτόματα ταμεία σε σουπερμάρκετ στο Ηράκλειο, και στην Κρήτη. Άλλη μια απτή απόδειξη ότι η τεχνολογία αιχμής θα μεταβάλλει από εδώ και εμπρός ασταμάτητα και καταιγιστικά την καθημερινότητά μας αλλά και την αγορά εργασίας.
Τα πρώτα αυτοματοποιημένα ταμεία σε υποκατάστημα μεγάλης αλυσίδας σουπερμαρκετ μέσα στην πόλη μας εδώ και μέρες, είναι μια νέα πραγματικότητα.
Οι πελάτες, ωστόσο, εξακολουθούν να στήνονται στις “ουρές” που σχηματίζονται μπροστά στα συμβατικά ταμεία. Αυτό, διότι πρόκειται για μια συνήθεια δεκαετιών- από την απαρχή της λειτουργίας των υπεραγορών. Γι’ αυτό και υπάλληλος έχει επιφορτιστεί με την ενημέρωση του αγοραστικού κοινού για την καινούρια υπηρεσία: πώς ο ίδιος ο πελάτης “κτυπάει” το barcode των αγορών του στο φωτοκύτταρο της μηχανής και πληρώνει με τη χρεωστική του κάρτα.
Η διαδικασία είναι γρήγορη. Οι “ουρές” μικραίνουν και άλλη μια εκδήλωση της τεχνολογίας εδραιώνεται!
Σούπερ μάρκετ: Το “τίμημα” σε θέσεις εργασίας
Ποιο είναι, όμως, το “κόστος” αυτής της νέας τεχνολογίας στην αγορά εργασίας; Ποιο είναι το ποσοστό των εργαζομένων που θίγονται από αυτήν την προσθήκη και όσες άλλες ακολουθήσουν από εδώ και εμπρός;
Τη σύνδεση της αυτοματοποίησης με την απώλεια θέσεων εργασιών είχε περιγράψει από το 2017 στον αποχαιρετιστήριο λόγο του από το Λευκό Οίκο, ο Μπαράκ Ομπάμα. Ο ίδιος μίλησε για αγώνα συμπαράστασης στους ανθρώπους που είναι εκτεθειμένοι στην επέλαση της τεχνολογίας. «Το επόμενο κύμα των οικονομικών ανατροπών θα προέλθει από το αδυσώπητο κύμα της αυτοματοποίησης. Αυτό θα καταστρέφει θέσεις εργασίας εις βάρος της μεσαίας τάξης», είχε πει ο απερχόμενος πρόεδρος.
Σούπερ μάρκετ: Αναλαμβάνουν τα ρομπότ
Ο αριθμός των θέσεων εργασίας που θα χαθούν με την είσοδο του αυτοματισμού στα ταμεία των σουπερμάρκετ δεν μπορεί να προσδιοριστεί από τώρα. Εξαρτάται από μια σειρά παραγόντων. Για παράδειγμα, το πόσα ταμεία με υπαλλήλους λειτουργούν. Κατά πόσο αυτοί απασχολούνται αποκλειστικά στο ταμείο – στα μεγάλα σουπερμαρκετ συνήθως το 8 ωρο εξαντλείται στο ταμείο-. Επίσης, από την πολιτική της κάθε εταιρίας. Δηλαδή, εάν προχωρήσουν ακόμη και η μικρής κλίμακας εταιρείες στην αυτοματοποίηση.
Την απροσδιοριστία των θέσεων εργασίας που θα χαθούν από τα αυτόματα ταμεία πιστοποιεί και ο αναπληρωτής Κοσμήτορας στη Σχολή Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης που μίλησε στο ekriti.gr.
Στο ερώτημα εάν “έρχονται” πλήρως αυτοματοποιημένα σουπερμαρκετ, απαντά: Τουλάχιστον για την τοποθέτηση στα ράφια θα υπάρχουν εργαζόμενοι έως και το 2050. Έπειτα, αναλαμβάνουν τα ρομπότ!
Σχολιάζοντας τη νέα εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, του Internet of Things που έχει ανατείλει επισημαίνει: “Η ρομποτοποίηση θα αντικαταστήσει μόνο τις επαναλαμβανόμενες εργασίες-. Αυτές θα γίνονται από τις μηχανές. Θα μπουν παντού: στη νομική επιστήμη με την αυτοματοποίηση συμβολαίων αγοραπωλησιών και τις ιατρικές διαγνώσεις. Επαγγέλματα θα καταργηθούν”.
Σούπερ μάρκετ: O Θαυμαστός κόσμος των σουπερμαρκετ
Οι επιδράσεις της τεχνολογίας σε όλες τις όψεις της ζωής μας θα είναι κοσμογονικές από εδώ και πέρα. Ακόμη και στις αγορές μας στα σουπερμαρκετ θα ακολουθήσουν και άλλες θεαματικότερες από αυτήν των μηχανών-ταμείων. Όπως μεταφέρει στο ekriti o Διονύσης Βιτώρος, στέλεχος γνωστής τοπικής αλυσίδας σουπερμαρκετ με πολυετή εμπειρία στον χώρο, ήδη πριν από τέσσερα χρόνια περίπου, στο πλαίσιο σεμιναρίων, είχαν γίνει παρουσιάσεις όπου από τη λειτουργία των σουπερμαρκετ είχαν αφαιρεθεί παντελώς τα ταμεία!
Έξυπνες κάμερες με υπολογιστική όραση και ηλεκτρονικοί αισθητήρες με τεχνητή νοημοσύνη υπολογίζουν, από τη στιγμή που ο καταναλωτής πάρει από το ράφι το προϊόν, τον λογαριασμό που έχει κάνει έως τη δεδομένη στιγμή! Ζυγαριές-ράφια “υπολογίζουν” ακόμη και το βάρος, την ποσότητα του αγαθού. Επίσης, σε περίπτωση που ο καταναλωτής μετανιώσει και επιστρέψει στο ράφι το προϊόν, ο λογαριασμός του ενημερώνεται αυτόματα- τον οποίο λογαριασμό τον πληρώνει μέσω εφαρμογής που έχει κατεβάσει στον κινητό του κατά την έξοδό του από το κατάστημα: BINGO!
Αξίζει να σημειώσουμε ότι αυτό το λειτουργικό μοντέλο ήδη υλοποιείται σε σούπερ μάρκετ της Αmazon.
Η ειρωνεία
Εκτός από τον μετασχηματισμό στις ζωές μας, όπως όλα δείχνουν, η νέα τεχνολογία θα συνοδευτεί από απολύσεις στον κλάδο των σουπερμαρκετ, ένας από τους ελάχιστους που όχι μόνο έμεινε αλώβητος από τα lockdowns, αλλά βγήκε αξιοσημείωτα κερδισμένος με άνοδο στις πωλήσεις, μέσω και του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και στα καθαρά κέρδη!