Στην Κρήτη προβλέπεται 25% ανεργία, ενώ μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού του νησιού θα στραφεί στον πρωτογενή τομέα. Την ίδια στιγμή, μεγάλα αναπτυξιακά έργα της Κρήτης, όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας και το αεροδρόμιο Καστελίου, απασχολούν πολύ μικρό μέρος του ανθρώπινου δυναμικού, πράγμα που δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα της υπο-απασχολησιμότητας.
Η υγειονομική κρίση έχει σαφές οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο. Το κλείσιμο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σήμαινε και πλήγμα στην εθνική μας οικονομία. Πλήγμα στην επιχείρηση σημαίνει πλήγμα στον επιχειρηματία και στον εργαζόμενο. Σημαίνει την αναστολή των εργαζομένων. Οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να εργαστούν εν μέσω υγειονομικής κρίσης και ο επιχειρηματίας δεν μπορεί να τους πληρώνει. Αυτή είναι μια κατάσταση αρκετά θορυβώδης και σίγουρα δημιουργεί πολλά ερωτήματα όσον αφορά στην επόμενη ημέρα των επιχειρήσεων, οι οποίες θα χρειαστούν ένα αρκετά μεγάλο ποσό για να επανεκκινήσουν την παραγωγική τους δραστηριότητα.
Την ίδια στιγμή, το εργατικό δυναμικό βρίσκεται σε δυσχερή κατάσταση, καθώς κρίνεται αμφίβολο εάν θα προσληφθεί μετά την πανδημία. Αυτό υποστηρίζει στη “Νέα Κρήτη” ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου κ. Στέλιος Βοργιάς.
«Οι περιπτώσεις εργαζομένων σε αναστολή είναι στην πραγματικότητα απολυόμενοι. Δεν υπάρχει ένα κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο στήριξης των εργαζομένων. Δεν υπάρχουν ενεργητικές πολιτικές απασχολησιμότητας και μας ανησυχεί η επόμενη μέρα. Η ανεργία είναι σίγουρα πως θα αυξηθεί και η Κρήτη θα συνεχίζει να έχει την πρωτιά στην ανεργία. Θυμίζω πως την περίοδο της οικονομικής κρίσης ήμασταν οι τελευταίοι με πολύ χαμηλά ποσοστά ανεργίας. Τώρα, η υγειονομική κρίση μάς έβαλε δυστυχώς στη θέση με τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας και αυτό μας προκαλεί προβληματισμό. Η ανεργία θα αγγίξει το 21-25%», ανέφερε ο κ. Βοργιάς.
Τα αναπτυξιακά έργα
Ο ίδιος, μεταξύ άλλων, επισήμανε πως τα αναπτυξιακά έργα υποδομής δεν έχουν περιορίσει την ανεργία, καθώς ένα πολύ μικρό μέρος ανθρώπων απασχολείται σε σχέση με το εργατικό δυναμικό που πρέπει να εργαστεί.
Συγκεκριμένα, ανέφερε: «Αυτή τη στιγμή, στην Κρήτη έχουμε δύο μεγάλα έργα υποδομής: τον ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο Καστελίου. Στο αεροδρόμιο Καστελίου εργάζονται 150 άτομα, ενώ ο πραγματικός αριθμός εργαζομένων πρέπει να είναι 1.500. Όπως εύκολα μπορείτε να καταλάβετε, η μη παρουσία μεγάλου εργατικού δυναμικού δημιουργεί πρόβλημα στη χρονική ολοκλήρωση του έργου».
Αξίζει να αναφερθεί πως ο κ. Βοργιάς περιέγραψε αναλυτικά ένα φαινόμενο το οποίο υπήρξε την περίοδο της οικονομικής κρίσης και πλέον έχει μεταφερθεί και την περίοδο της πανδημίας. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε, την περίοδο της οικονομικής κρίσης παρατηρήθηκε μεταφορά εργατικού δυναμικού από τον κατασκευαστικό κλάδο στον τουριστικό τομέα. Η τουριστική βιομηχανία του νησιού ώθησε πολλούς εργαζόμενους του κατασκευαστικού κλάδου να αλλάξουν πεδίο απασχόλησης και να δουλέψουν σε ξενοδοχεία και τουριστικά μαγαζιά. Ο τουρισμός ανθοφορούσε και έδινε προοπτικές απασχόλησης ανθρώπινου δυναμικού.
Ένα παρόμοιο φαινόμενο επαναλαμβάνεται και σήμερα, αλλά με τη μεταφορά του εργατικού δυναμικού να επικεντρώνεται σε άλλα πεδία επαγγελματικής δραστηριότητας. Όπως είπε ο κ. Βοργιάς, παρατηρείται όλο και πιο έντονα το φαινόμενο να φεύγουν άνθρωποι του τουρισμού και του κατασκευαστικού τομέα και να πηγαίνουν να εργάζονται στον πρωτογενή τομέα παραγωγής. Σύμφωνα με τον κ. Βοργιά, ο πρωτογενής τομέας είναι εκείνος που παράγει και προσφέρει υπεραξίες.
«Το 30% των οικοδόμων σε άσχημη κατάσταση»
Το 30% των οικοδόμων είναι ουσιαστικά χωρίς δουλειά. Το κλείσιμο των επιχειρήσεων δε σημαίνει και την ένταξη των οικοδόμων στα μέτρα και επιδόματα που ανήγγειλε η κυβέρνηση. Το αποτέλεσμα είναι το 30% των οικοδόμων να είναι χωρίς δουλειά. Και αυτό είναι ένα πρόσθετο πρόβλημα, εάν αναλογιστούμε πως στον κατασκευαστικό κλάδο υπάρχουν μακροχρόνια άνεργοι μεγάλης ηλικίας που δεν έχουν δουλειά.
Η “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε με τον Γιάννη Γωνιανάκη, πρόεδρο του Συνδικάτου Οικοδόμων του ν. Ηρακλείου, ο οποίος μίλησε για την κατάσταση στον κατασκευαστικό κλάδο εν μέσω πανδημίας.
«Το καθολικό κλείσιμο επιχειρήσεων επηρέασε ιδιώτες και επιχειρήσεις. Πάρα πολλοί οικοδόμοι επηρεάστηκαν και ουσιαστικά σταμάτησαν τις επισκευές. Ο κλάδος της οικοδομής και γενικότερα ο κατασκευαστικός κλάδος δεν έχει μπει σε αναστολή εργασίας. Ο επισιτισμός και το λιανικό εμπόριο έχουν μπει σε lockdown. Την ίδια στιγμή όμως, οι οικοδόμοι δουλεύουν κανονικά. Ωστόσο, ένας εστιάτορας που έκανε μια επισκευή στο μαγαζί του, το έκλεισε, με αποτέλεσμα ο οικοδόμος να βρίσκεται σε δύσκολη θέση, αφού το επάγγελμά του δε βρίσκεται σε καθεστώς lockdown και άρα δε θα λάβει κρατικούς πόρους», υποστήριξε.
Όπως ανέφερε, το 30% των οικοδόμων δεν μπορεί να εργαστεί, ενώ υπάρχει ένα διαχρονικό πρόβλημα που αφορά τους μακροχρόνια ανέργους, που δεν μπορούν να λάβουν τα 400 ευρώ.
«Το 30% των οικοδόμων δεν μπορεί να εργαστεί. Υπάρχει όμως και ένα ποσοστό μακροχρόνιων ανέργων που είναι μεγάλοι σε ηλικία, οι οποίοι δεν μπορούν να πάρουν την επιδότηση των 400 ευρώ που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση. Ένας 60άρης δεν μπορεί να δουλέψει εύκολα στην οικοδομή. Και αυτή η επιδότηση δε σε βοηθάει όταν έχει να καλύψεις ανάγκες», τόνισε ο κ. Γωνιανάκης.
Τίθεται όμως ένα εύλογο ερώτημα, που παράγεται από τα συμφραζόμενα: Πώς επιβιώνει το 30% των οικοδόμων που είναι εκτός εργασία;
«Πολλοί συνάδελφοι οικοδόμοι πάνε στα μεροκάματα της ελαιοσυγκομιδής. Πολλοί άνθρωποι του κατασκευαστικού κλάδου πάνε στη συγκέντρωση και παραγωγή ελιάς. Περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει. Στις 26 Νοεμβρίου (σ.σ. σήμερα) πάμε σε πανελλαδική απεργία, καθώς ζητάμε από την κυβέρνηση να ενταχθούμε στην αποζημίωση των 800 ευρώ και να πάει το Ταμείο Ανεργίας στα 50 ένσημα. Όπως επίσης ζητάμε, το επίδομα που λαμβάνουμε λόγω κλιματολογικών συνθηκών να πάει στα 50 ένσημα, ώστε να καλύπτονται οι συνάδελφοι», κατέληξε ο κ. Γωνιανάκης.
ΠΗΓΗ: neakriti.gr