ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

Το φαινόμενο της πεταλούδας: Η ιστορία του εργοστασίου «Κλωσταί Πεταλούδας – Μουζάκης»

Η έκθεση  στο εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας «Κλωσταί Πεταλούδας – Μουζάκης» και η ζωή του επιχειρηματία Ελευθέριου Μουζάκη

Ο τίτλος της έκθεσης «Το φαινόμενο της πεταλούδας» στο ιστορικό εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας  “Κλωσταί Πεταλούδας – Μουζάκςης” αναφέρεται στο φαινόμενο σύμφωνα με το οποίο η παραμικρή αλλαγή μπορεί, σε βάθος χρόνου, να οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές στην πορεία της ιστορίας.

Με βάση αυτό, ο επιμελητής Κώστας Πράπογλου, γνωστός για την πετυχημένη διοργάνωση εκθέσεων που δίνουν νέα πνοή σε ιδιαίτερα, εμβληματικά κτίρια ‒ πολλά εκ των οποίων είναι μεν εγκαταλελειμμένα, αλλά έχουν αφήσει το έντονο αποτύπωμά τους στον κοινωνικό, οικονομικό και πολιτιστικό χάρτη της χώρας ‒, κάλεσε 41 καλλιτέχνες να μελετήσουν με τον δικό τους τρόπο την ιστορία του εργοστασίου, το οποίο λειτουργεί έως και σήμερα, άρρηκτα συνδεδεμένο με τη βιομηχανική ιστορία της Ελλάδος.

Τα έργα των εικαστικών εντάσσονται στους πολυάριθμους χώρους του εργοστασίου και βρίσκονται σε διάλογο με τα μηχανήματα και τα διάφορα προϊόντα που παράγονται εκεί, υφαίνοντας έναν δεσμό μεταξύ της τέχνης και του επιχειρείν.

Το ρολόι του τοίχου του κτιρίου που κάποτε συγχρονιζόταν με ένα κεντρικό ρολόι συνδεδεμένο με όλα όσα βρίσκονταν στους χώρους, ενέπνευσε την Christina Anid για μια site specific εγκατάσταση που διερευνά έννοιες στενά συνδεδεμένες με την αρχιτεκτονική του χρόνου και τους τρόπους που τον κατανοούμε.

«Vortex», έργο της Christina Anid

«Vortex», έργο της Christina Anid

Με παραδοσιακές πρακτικές ύφανσης, πλεξίματος και κατασκευής δικτύων ψαρέματος που είδε και έμαθε από το νησί της, την Πάρο, χρησιμοποιώντας φύκια από το Αιγαίο και τον Ειρηνικό, αλλά και χρυσά και μπρούτζινα νήματα από την ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ, η Δήμητρα Σκανδάλη, υποδηλώνει με το έργο της τους μηχανισμούς και τις προσεγγίσεις που δυνητικά θα μας επιτρέψουν να επανασυνδεθούμε με την ιστορία μας, υπογραμμίζοντας τη σημασία της ανάκτησης της γνώσης τους παρελθόντος.

«Υφαίνοντας τις κοιλάδες της Αγάπης», έργο της Δήμητρας Σκανδάλη

«Υφαίνοντας τις κοιλάδες της Αγάπης», έργο της Δήμητρας Σκανδάλη

Μέσα σε ένα πρώην δωμάτιο συγκέντρωσης εργαζομένων, εν ώρα ανάπαυλας από την εργασία, η Στέλλα Μελετοπούλου, δημιουργεί ένα νέο περιβάλλον με πολυάριθμα βιομηχανικά στοιχεία από αλουμίνιο που τεμαχίζονται, επαναχρησιμοποιούνται και κρέμονται από την οροφή, όπως οι ακτίνες εκείνες που κάποτε ζωγραφίστηκαν από κάποιους εργάτες στους τοίχους, γεφυρώνοντας το παρελθόν με το παρόν.

«Constellations», έργο της Στέλλας Μελετοπούλου

«Constellations», έργο της Στέλλας Μελετοπούλου

Ένας πολύμετρος διάδρομος πλαισιωμένος από μια σειρά ραφιών μετατρέπεται από την Ισμήνη Σαμανίδη σε έναν μυστηριώδη χώρο νημάτων από τα οποία ποσότητες 21 χλμ. απλώνονται και πολλαπλασιάζονται σε όλο το μήκος, σε μία αλληλεπίδραση χώρου και υλικού.

«How to build a universe», έργο της Ισμήνης Σαμανίδη

«How to build a universe», έργο της Ισμήνης Σαμανίδη

Στη μέση ενός αχανούς χώρου, στο υπόγειο του κτιρίου, το βλέμμα πέφτει αμέσως σε μία κατάλευκη (δομική) κολώνα, ύψους 5 μέτρων, ολόκληρη «ντυμένη» με αλάτι και με τον φωτισμό να δημιουργεί ένα πολύ ιδιαίτερο αποτέλεσμα. Πρόκειται για τη «Γυναίκα του Λωτ», έργο της Κλαίρης Τσαλουχίδη-Χατζημηνά. Η βιβλική μορφή που μετατράπηκε σε στήλη άλατος μετά την καταστροφή των Σοδόμων, αλλά και το αλάτι, απαραίτητο θρεπτικό συστατικό για τη ζωή καθώς επίσης και για τη διαδικασία βαφής των υφασμάτων, αποτέλεσαν την πηγή έμπνευσης για την εικαστικό. Μέσα από το εντυπωσιακό έργο, η καλλιτέχνης θέτει ερωτήματα σχετικά με τη γυναικεία ανωνυμία της συζύγου του Λωτ, αλλά και της ταυτότητας των γυναικών ηρωίδων που εργάστηκαν σε βιομηχανίες όπως η συγκεκριμένη.

«Η Γυναίκα του Λωτ», έργο της Κλαίρης Τσαλουχίδη-Χατζημηνά

«Η Γυναίκα του Λωτ», έργο της Κλαίρης Τσαλουχίδη-Χατζημηνά

Πρόκειται για μία εντυπωσιακή, διαδραστική έκθεση, όπου οι έννοιες παρελθόν, παρόν και μέλλον αλληλοσυγκρούονται και αλληλοσυγχέονται, προσφέροντας ένα ταξίδι στον χωροχρόνο, αλλά και τροφή για σκέψη και προβληματισμό.

Ελευθέριος Μουζάκης, ο «πατέρας της κλωστοϋφαντουργίας»

Η ζωή του ιδρυτή μίας από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες της νεότερης Ελλάδας, μοιάζει με μυθιστόρημα. Γεννήθηκε στη Σμύρνη στις 25 Μαρτίου του 1915. Έζησε την τραγωδία της Μικρασιατικής Καταστροφής και μετά από αρκετές ταλαιπωρίες, βρέθηκε με τους γονείς και τα πέντε αδέλφια του, πρόσφυγας, στην ιδιαίτερη πατρίδα τού πατέρα του, τη Ζάκυνθο. Εκεί έμειναν έναν χρόνο και μετά εγκαταστάθηκαν στον Πειραιά, αναζητώντας μία καλύτερη τύχη. Ζούσαν σε μια άθλια παραγκούπολη δίπλα στο νεκροταφείο της Ανάστασης. Ο πατέρας του ήταν τσαγκάρης αλλά, αν και έψαχνε, μετά βίας εύρισκε δουλειά, και η μητέρα του αναγκάστηκε να εργάζεται σκληρά σε μία μικρή βιοτεχνία, κρατώντας πάνω της το βάρος της πολυμελούς οικογένειας.

Στο σημείο αυτό αξίζει να να αναφερθεί ένα γεγονός που φανερώνει την αγάπη και την εκτίμηση που έτρεφε ο Ελεύθεριος Μουζάκης για τη μητέρα του, της οποίας τις θυσίες πότε δεν ξέχασε. Μόλις είδε το γύψινο πρόπλασμα της Μάνας της Κατοχής, έργο του Κώστα Βαλσάμη, το οποίο παρουσίαζε μία γυναίκα πεθαμένη που στο μαραμένο στήθος της θήλαζε ένα μωρό, ήταν σαν να έβλεπε, όπως ομολογεί, τη μητέρα του στο αμπάρι του πλοίου που τους μετέφερε από τη Σμύρνη, ξαπλωμένη ‒ούτε φαΐ ούτε νερό τρεις μέρες‒ και στο στεγνό της στήθος το μωρό της, έξι μηνών, η Διονυσία, να προσπαθεί να θηλάσει. Αμέσως δέχθηκε να αναλάβει τα έξοδα χύτευσης και δημιουργίας του κατάλληλου μνημείου για να τοποθετηθεί το άγαλμα στο Α’ Νεκροταφείο, σε χώρο που είχε παραχωρήσει ο Δήμος Αθηναίων (απέναντι από την είσοδο της εκκλησίας των Αγίων Θεοδώρων).

Εργοστάσιο ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ

Από μικρό παιδί γαλουχήθηκε, όπως αναφέρει στην αυτοβιογραφία του, με πίστη στο Θεό, αγάπη για την πατρίδα και αφοσίωση στην εργασία. «Από Θεού άρξασθαι» ήταν το μότο του, και το ότι πρέπει κανείς να μάχεται για να κερδίσει τον αγώνα της ζωής ήταν κάτι που εφάρμοσε από τα παιδικά του κιόλας χρόνια.

Η απίστευτα κοπιαστική ζωή της μητέρας στεναχωρούσε τον δεκάχρονο Λευτέρη, ο οποίος σκέφτηκε να αρχίσει δουλειές μικροεμπορίου ώστε να μπορεί να προσφέρει κι αυτός στην οικογένεια. Μετά το σχολείο τριγυρνούσε στις γειτονιές του Πειραιά, πουλώντας είδη μαναβικής, καραμέλες, ναφθαλίνη και μυγοσκοτώστρες. Μία φορά τον είχαν συλλάβει να πουλά ντομάτες, χωρίς να έχει άδεια, και όταν τον πήγαν στο δικαστήριο είπε με δάκρυα στα μάτια: «τις πούλαγα για να ζήσω, σπουδάζω και ο πατέρας μου δεν έχει χρήματα». Η ομολογία αυτή δεν φαίνεται να συγκίνησε ιδιαίτερα τον δικαστή που τον τιμώρησε με ένα πρόστιμο 25 δρχ. το οποίο θα έπρεπε να αποπληρώσει με την ενηλικίωσή του. Μεγαλώνοντας, συνέχιζε να κάνει ένα σωρό δουλειές του ποδαριού, όπως να σερβίρει καφέδες και γλυκά του κουταλιού σε ένα καφενείο στην Τρούμπα, να καθαρίζει ψάθινα καπέλα περαστικών κ.ά.

Η δυσχερής οικονομική κατάσταση της οικογένειάς του, που τον ανάγκασε να βγει από νωρίς στον εργασιακό στίβο, ξύπνησε το έμφυτο επιχειρηματικό του δαιμόνιο και ανέδειξε το τεράστιο ταλέντο του στις πωλήσεις. Όπως όμως ο ίδιος ομολογεί «ποτέ δεν πούλησα, ό,τι και αν έκανα, την αξιοπρέπειά μου. Είναι σημαία η αξιοπρέπεια. Αν χάσουμε την αξιοπρέπεια, χάνουμε το όνειρό μας, άρα η ζωή μας χάνει τη χαρά της».

Εργοστάσιο ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ

Αφήνοντας πίσω τις υπαίθριες αγορές, άρχισε να εργάζεται, ως μισθωτός, στην εταιρεία αντιπροσωπειών Ραζή. Με την εργατικότητα, την οξυδέρκεια, το ήθος και την όρεξή του για δουλειά, κέρδισε γρήγορα την εμπιστοσύνη του αφεντικού του. Όταν η εταιρεία οδηγήθηκε σε παύση εργασιών, λόγω περιορισμών στις εισαγωγές, ακολούθησε τον Ραζή στην επόμενη επιχειρηματική του δραστηριότητα, την εταιρεία κλωστών «Τρία Αστέρια» και ανέλαβε καθήκοντα διευθυντή, αν και ήταν μόλις 20 χρονών.

Έτσι ξεκίνησε η πετυχημένη πορεία του στον χώρο της κλωστοϋφαντουργίας, έναν χώρο δύσκολο και ανταγωνιστικό και το όνομά του άρχισε να ακούγεται για τις κινήσεις που έκανε και τις μεθόδους που εφάρμοζε, προκειμένου να αποκτήσει η εταιρεία μία ευυπόληπτη θέση στην αγορά.

Ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής, ο Ι. Θεοδωρακόπουλος των κλωστών «Κιθάρα», διακρίνοντας το ταλέντο και το πείσμα του για την επιτυχία, του έκανε μία δελεαστική πρόταση συνεργασίας, προσφέροντάς του τριπλάσια αμοιβή απα αυτήν που έπαιρνε. Εκείνος την απέρριψε λέγοντας: «Ευχαριστώ για την πρόταση. Αυτό όμως σκοντάφτει στον χαρακτήρα μου. Πρέπει να συνεχίσω να εργάζομαι γι’ αυτούς που επί χρόνια πολλά μου εμπιστεύτηκαν την ανάπτυξη της επιχείρησής τους. Σε αυτούς έχω αφοσιωθεί μέχρι σήμερα. Μπορώ αύριο να γίνω πολέμιός τους;»

ΠΗΓΗ: anamniseis.net



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ