ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Το μεγάλο σκάνδαλο με τα κινητά τηλέφωνα -Πώς σε «καρφώνουν» στις ασφαλιστικές

Το εμπόριο δεδομένων αυξάνεται ραγδαία και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα «αγαθά» στη νέα κοινωνία κατανάλωσης και πληροφόρησης.

Είναι ευρέως γνωστό ότι οι εφαρμογές παρακολουθούν τις κινήσεις των χρηστών, χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες που συλλέγουν για διάφορες υπηρεσίες και εμπορικούς σκοπούς. Ωστόσο, συχνά αγνοούμε πού καταλήγει αυτός ο τεράστιος όγκος δεδομένων.

Ένα πρόσφατο άρθρο των New York Times αναζωπυρώνει τη συζήτηση περί προσωπικών δεδομένων, αυτή τη φορά με επίκεντρο το αυτοκίνητο. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, στις ΗΠΑ κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες αξιοποιούν πληροφορίες που συλλέγουν εφαρμογές smartphone, τις οποίες χρησιμοποιούν πολλοί οδηγοί, για να καθορίσουν τα ασφάλιστρά τους με βάση μια συγκεκριμένη βαθμολογία, χωρίς οι κάτοχοι των ασφαλειών να το γνωρίζουν. Όσο χειρότερη η οδήγηση, τόσο υψηλότερα τα ασφάλιστρα, και το αντίστροφο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ασφάλιση στο εξωτερικό διαφέρει από την Ελλάδα. Οι τιμές επηρεάζονται από πολλούς παράγοντες, όπως το επίπεδο εκπαίδευσής και η οικογενειακή κατάσταση, ενώ αρκετές εταιρείες δελεάζουν τους οδηγούς να εγκαταστήσουν στα οχήματά τους συστήματα ανίχνευσης οδήγησης, υπόσχοντας χαμηλότερα ασφάλιστρα σε περίπτωση καλής οδηγικής συμπεριφοράς.

Σε αυτήν την περίπτωση, όμως, ο ιδιοκτήτης δίνει τη ρητή συγκατάθεσή του, κάτι που δεν ισχύει με τις εφαρμογές για κινητά, οι οποίες συχνά συλλέγουν, αποθηκεύουν και κοινοποιούν δεδομένα χωρίς οι χρήστες να το γνωρίζουν, καθώς σπάνια διαβάζουν τους όρους χρήσης.

Το άρθρο αναφέρει ότι εφαρμογές όπως οι GasBuddy, Life360 και MyRadar συνεργάζονται με την εταιρεία Arity, η οποία εξάγει πληροφορίες μέσω των αισθητήρων των smartphone. Τα στοιχεία που καταγράφονται περιλαμβάνουν την περιοχή οδήγησης, την ταχύτητα, το πόσο απότομα φρενάρει ή επιταχύνει το όχημα, καθώς και τη χρήση του κινητού κατά την οδήγηση, δίνοντας ή αφαιρώντας πόντους στον οδηγό.

Η Arity φέρεται να πουλάει αυτές τις βαθμολογίες σε ασφαλιστικές εταιρείες. Η Ομοσπονδία Καταναλωτών των ΗΠΑ, αν και δεν απορρίπτει την ιδέα, επισημαίνει ότι υπάρχουν πολλές άδικες διακρίσεις στην ασφάλιση αυτοκινήτου, καθώς οι εταιρείες χρησιμοποιούν κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες για τον καθορισμό των ασφαλίστρων και θεωρεί ότι η τηλεματική θα μπορούσε να αποτελέσει δικαιότερο τρόπο τιμολόγησης.

Οι ειδικοί συμβουλεύουν να ελέγχονται τα συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας των οχημάτων, καθώς και οι εφαρμογές για κινητά, για τυχόν συγκαταθέσεις συλλογής δεδομένων. Συνιστούν να ελέγχονται πάντα οι όροι χρήσης και να επιλέγεται η επιλογή “Να μην πωλούνται τα προσωπικά μου δεδομένα”, εφόσον υπάρχει.



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ