Τα παιδιά, ακολουθώντας το παράδειγμα των μεγάλων και των όσων βλέπουν γύρω τους γενικότερα, μπορούν να γίνουν πολύ σκληρά απέναντι σε συνομίληκούς τους στο σχολείο με αφορμή το βάρος και την εικόνα του σώματος.
Στην Αυστραλία δείχνουν ότι έβαλαν σκοπό να το αλλάξουν αυτό. Ένα νέο πρόγραμμα στα σχολεία αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά και οι νέοι εκπαιδεύονται για το σώμα τους και τη διατροφή, σε μια προσπάθεια να αποτραπούν διατροφικές διαταραχές και σχετικές κοινωνικές διακρίσεις.
Εκατοντάδες αναφορές σε όρους όπως ο Δείκτης Μάζας Σώματος (ΔΜΣ), το βάρος, οι θερμίδες και οι δίαιτες αφαιρέθηκαν από τους σχολικούς πόρους με απόφαση της Αυστραλιανής Αρχής Προγράμματος Σπουδών, Αξιολόγησης και Αναφοράς. Για παράδειγμα έννοιες όπως η “δίαιτα” αντικαταστάθηκαν με ορολογίες όπως “ισορροπημένη διατροφή”.
Ως κλινική ψυχολόγος που ειδικεύεται στη θεραπεία παιδιών και νέων με διαταραχές διατροφής και αυτό-εικόνας σώματος, η δρ. Vivienne Lewis, επίκουρη καθηγήτρια Ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο της Καμπέρα, χαιρετίζει αυτές τις αλλαγές: “Δεδομένων των όσων γνωρίζουμε για τη σχέση μεταξύ του στίγματος βάρους και της ανάπτυξης διατροφικών διαταραχών, έχουν καθυστερήσει πολύ”, λέει χαρακτηριστικά.
Η ίδια επισημαίνει τα παρακάτω γύρω από το στίγμα του βάρους και τον τρόπο σωστής εκπαίδευσης των παιδιών επί του θέματος:
Το στίγμα για το σωματικό βάρος ξεκινά νωρίς
Το στίγμα του βάρους και μια μονοδιάστατη κουλτούρα διατροφής είναι διάχυτα στην κοινωνία μας.
Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν συχνά λέξεις και έννοιες όπως “λίπος” και “ενοχή”, για να χλευάσουν το μέγεθος του σώματος άλλων και τις επιλογές τροφίμων. Από την άλλη πλευρά, οι πιο πρόσφατες και μοντέρνες “δίαιτες” και άλλες τεχνικές απώλειας βάρους είναι ολοένα και περισσότερο “καυτά θέματα συζήτησης” μεταξύ φίλων και συναδέλφων.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι αυτού του είδους οι συζητήσεις γύρω από τα παιδιά και τους νέους μπορεί να είναι πολύ επιζήμιες, συμβάλλοντας σε ορισμένες περιπτώσεις στην ανάπτυξη διατροφικών διαταραχών. Επομένως, στο σχολικό περιβάλλον πρέπει να προσέχουμε ιδιαίτερα τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε γύρω από το σώμα και το φαγητό.
Τα παιδιά μαθαίνουν για το σώμα και τη διατροφή τους όταν ξεκινούν το σχολείο, και εδώ μπορεί να ξεκινήσει η παραπληροφόρηση (όπως το να φοβούνται ορισμένα τρόφιμα επειδή θεωρούνται “κακά” για εμάς) και το στίγμα. Το πείραγμα (σε βαθμό μπούλινγκ) των συνομηλίκων για το μέγεθος, το βάρος και το σχήμα του σώματος είναι συχνό και αυξάνει τον κίνδυνο ένα παιδί ή ένα νεαρό άτομο να αναπτύξει διατροφική διαταραχή.
Πολλοί ενήλικες έχουν σοβαρές διατροφικές διαταραχές εν μέρει ως αποτέλεσμα μιας κοινωνίας που υπερ-αξιολογεί το λεπτό σώμα, προωθεί τις δίαιτες για απώλεια βάρους και ντροπιάζει άτομα που είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα. Πολλά από αυτά φαίνεται να προέρχονται από τις επιρροές της σχολικής εκπαίδευσης.