Tο στοίχημα του 2021 σε ότι αφορά τον τουρισμό, ήταν με έτος αναφοράς το 2019, αλλά με τον πήχη στο μισό. Αυτό κερδήθηκε και μάλιστα με το παραπάνω.
Μπορεί βέβαια ακόμη να μην έχουμε οριστικά στοιχεία, ωστόσο όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στην άποψη ότι τα έσοδα θα κινηθούν μεταξύ των 10 και 12 δις ευρώ, σημαντικά υψηλότερα από αυτά που είχαν αρχικά προϋπολογιστεί.
Να σημειωθεί ότι στην αρχή της τουριστικής περιόδου, ο πήχης για τα έσοδα είχε μπει στα 9 δις ευρώ και όλα δείχνουν, όχι μόνο πέρασε πάνω από αυτό το όριο, αλλά κινήθηκε σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα.
Οι πρόδρομοι δείκτες για τον τουρισμό, δείχνουν με σαφήνεια ότι το δίμηνο Αυγούστου – Σεπτεμβρίου τα έσοδα μπορούν να συγκριθούν με αυτά του 2019 και ενδεχομένως ακόμη και να τα έχουν υπερβεί.
Όμως η φετινή περίοδος βαίνει προς το τέλος της και πλέον γίνονται οι σχεδιασμοί για την επόμενη χρονιά. Σχεδιασμοί που αν μην τι άλλο είναι πολύ δυσκολότεροι από ότι την χρονιά που φεύγει.
Ο πήχης έχει μπει ακόμη πιο ψηλά από το 2019
Και αυτό διότι ο πήχης -όπως είναι λογικό- μπαίνει πάνω από τις επιδόσεις του 2019, έστω και κατά ένα ευρώ. Και επειδή μάλιστα εφέτος η Ελλάδα προσέλκυσε τουρίστες από το «πάνω ράφι», είναι λογικό όλοι να θέλουν αυτό να διατηρηθεί και για του χρόνου.
Η επιδίωξη όμως αυτή μόνο ένα εύκολο εγχείρημα δεν είναι.
Η αρχή θα γίνει με τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας, που το προηγούμενο διάστημα δεν ακολούθησαν το πάρτι του 2021.
Εν συνεχεία ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον στοίχημα είναι το τι θα γίνει με τα καταλύματα της χειμερινής περιόδου. Ίσως είναι οι μονάδες που έχουν χάσει τα περισσότερα, αφού έχασαν ένα μέρος της περιόδου 2019 – 2020 και σχεδόν το σύνολο της περυσινής περιόδου 2020 – 2021.
Και δεν συνεχεία η σκυτάλη θα περάσει στο βαρύ πυροβολικό που δεν είναι άλλο από τον τουρισμό της θερινής περιόδου του 2022. Και εκεί η αναμέτρηση του κλάδου είναι ουσιαστικά με τον εαυτό της, αφού καλείται να επιστρέψει στην κανονικότητα.
Ενας Αύγουστος δεν μπορεί να βγάλει όλα τα «σπασμένα»
Όπως επισήμανε ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), κατά την διάρκεια της γενικής συνέλευσης, «πρέπει να είμαστε όλοι προσεκτικοί στις πραγματικές διαστάσεις αυτής της φετινής επιτυχίας. Ενας Αύγουστος δεν μπορεί να βγάλει όλα τα «σπασμένα». Μπορεί να δημιουργεί θετικές εντυπώσεις, αλλά επιχειρηματίες και εργαζόμενοι δεν ζουν με εντυπώσεις. Ζουν από το τι μένει τελικά στο ταμείο της επιχείρησης, του μαγαζιού, ή του ξενοδοχείου».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΞ, με βάση ακόμη και την πιο αισιόδοξη εκτίμηση για την τουριστική ανάκαμψη, υπάρχει ένα χρονικό διάστημα μέχρι τον Μάρτιο του 2022 που εκ των πραγμάτων καλούνται να δώσουν σκληρή μάχη επιβίωσης τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας, είτε των πόλεων, είτε της περιφέρειας.
«Χρειάζονται στοχευμένα μέτρα στήριξης, αξιοποιώντας και το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παράταση των κρατικών ενισχύσεων, λόγω της πανδημίας, ως και την 30η Ιουνίου του 2022. Η στοχευμένη στήριξη που είναι αναγκαία θα γίνει πράξη, στο πλαίσιο των καλών πρακτικών που ακολουθήσαμε όλο το προηγούμενο διάστημα. Υπάρχει το «πράσινο φως» από την Ευρώπη και είμαστε βέβαιοι πως η κυβέρνηση θα το λάβει υπόψη για το σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης δέσμης μέτρων για τις κατηγορίες των ξενοδοχείων που αντιμετωπίζουν αυτή την ώρα τα μεγαλύτερα προβλήματα. Είναι στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε ώστε το ξενοδοχειακό προϊόν της χώρας να βγει όσο το δυνατόν πιο αλώβητο από τις συμπληγάδες του επόμενου διαστήματος και να περάσουμε, όλοι μαζί, στην απέναντι όχθη της ανάκαμψης» ανέφερε.
#pgnews