Ο Κινηματογράφος στην Εκπαιδευτική Κοινότητα αποτελούν συστατικό μέρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων.
Προβολές, εργαστήρια αλλά και εκδόσεις συνθέτουν την παρέμβαση μας στο πεδίο.
Δύο νέες σχετικές εκδόσεις και μια επανέκδοση κυκλοφόρησαν αυτές τις μέρες με αντικείμενο σχετικό με τον Κινηματογράφο και την Εκπαίδευση.
Οδηγός προσέγγισης ταινιών με παιδιά
Συλλογικό – Επιμέλεια : Σταύρος Γρόσδος
Σχήμα 20Χ20, Σελίδες 76 , Έτος Έκδοσης 2020, Τιμή 8
978-618-5364-25-0
Ένα βιβλίο για να αγαπήσουν τα παιδιά τον κινηματογράφο. Σε μια λέσχη τα παιδιά συναντιούνται με σκοπό να απολαύσουν κινηματογραφικές ταινίες, να συζητήσουν γι’ αυτές, να παίξουν, να γελάσουν, ώστε η θέαση να γίνει συνήθεια. Στόχος είναι να λειτουργήσουν κινηματογραφικές λέσχες από τις πρώτες κιόλας τάξεις του σχολείου, ώστε να καλλιεργηθεί αλλά και να διατηρηθεί η αγάπη για τον κινηματογράφο.
Απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς, στους εμψυχωτές, στους φοιτητές, οι οποίοι επιθυμούν να οργανώσουν κινηματογραφικές λέσχες στο σχολείο τους. Απευθύνεται, βέβαια, και σε όλους όσους αγαπούν τον κινηματογράφο και θέλουν να βλέπουν ταινίες και να συζητούν γι’ αυτές παρέα με άλλους θεατές.
Στο πρώτο μέρος του βιβλίου γνωρίζουμε τις κινηματογραφικές λέσχες για παιδιά. Τι είναι, πώς πρωτο-ξεκινάει, πώς οργανώνεται, πώς λειτουργεί μία κινηματογραφική λέσχη για παιδιά; Πώς επιλέγονται οι ταινίες; Με ποιους τρόπους οι μαθητές και οι μαθήτριες μιας σχολικής τάξης μπορούν να δημιουργήσουν μία κινηματογραφική λέσχη;
Στο δεύτερο μέρος μαθαίνουμε να σχεδιάζουμε δραστηριότητες-παιχνίδια προσέγγισης κινηματογραφικών ταινιών με τα παιδιά για το νηπιαγωγείο, το δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο. Οι δράσεις, πριν και μετά τη θέαση της ταινίας, δεν μοιάζουν με σχολικές ασκήσεις. Για το παιδί θεατή ζητούμενο είναι η απόλαυση, ένα ακόμα παιχνίδι. Τα παιδιά απολαμβάνουν το κινηματογραφικό προϊόν είτε το αντιμετωπίζουν ως ανυποψίαστοι θεατές (συγκινούνται, γελάνε, κλαίνε) είτε η ματιά τους είναι ερευνητική και ανακαλυπτική (κριτικός θεατής). Τα παιδιά, ως κριτικοί θεατές, αναγνωρίζουν, όχι μόνο τι λέει ο δημιουργός (περιγραφή), αλλά και πώς απεικονίζει το περιεχόμενο (ερμηνεία), αναγνωρίζοντας έτσι, τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους κάθε ταινία είναι μία μοναδική δημιουργία ενός μοναδικού δημιουργού. Ζητούμενο είναι το παιδί-θεατής που αισθάνεται, νιώθει, υποθέτει, φαντάζεται, ανακαλύπτει, συμπεραίνει και (συν)δημιουργεί.
Στο τρίτο μέρος προσφέρονται δειγματικές προσεγγίσεις έξι ταινιών μικρού μήκους. Είναι δραστηριότητες, πριν και μετά τη θέαση αφηγηματικών ταινιών, animation και ντοκιμαντέρ. Μέσα από τις δραστηριότητες, επιχειρείται ένα διαδοχικό πέρασμα από τη θέαση-απόλαυση της ταινίας, την αυθόρμητη έκφραση εντυπώσεων και την περιγραφή, στη διερεύνηση των συναισθημάτων, την αποκωδικοποίηση των προθέσεων του δημιουργού, και τελικά στην έκφραση-δημιουργία.
Η οργάνωση και λειτουργία κινηματογραφικών λεσχών στα σχολεία αποτελεί εκπαιδευτικό και επιμορφωτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων.
Συγγραφή κειμένων-Επιμέλεια έκδοσης: Σταύρος Γρόσδος
Κινηματογράφος και Δημιουργική Γραφή.
Μαθήματα κινηματογραφικού γραμματισμού.
2η Έκδοση
Σταύρος Γρόσδος
Σχήμα 17Χ24, Σελίδες 196 , Έτος Έκδοσης 2020, Τιμή 16
ISBN 978-618-5364-22-9
Εκδόσεις : ΠΕΚ – Πυξίδα της Πόλης για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων
- Πώς προσεγγίζουμε με τα παιδιά μια κινηματογραφική ταινία;
- Με ποιες δράσεις τα παιδιά αποκτούν δεξιότητες συγγραφής πρωτότυπων σεναρίων;
- Πώς μετατρέπουμε μια λογοτεχνική ιστορία σε σενάριο;
- Οι κινηματογραφικές ταινίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ερεθίσματα και πρότυπα τεχνικής για τη συγγραφή σεναρίων ή αφηγήσεων;
- Ποια είναι τα βήματα δημιουργίας ψηφιακών ιστοριών;
Το πλήθος των δραστηριοτήτων κινηματογραφικού γραμματισμού και των δραστηριοτήτων δημιουργικής γραφής, οι οποίες προτείνονται σ’ αυτό το βιβλίο, χρησιμοποιούν ως ερεθίσματα τις κινηματογραφικές ταινίες. Η δραστηριοποίηση των μικρών και των μεγάλων εκτυλίσσεται μέσα στον μαγευτικό κόσμο της κινηματογραφικής οθόνης. Οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες του βιβλίου, οι εκπαιδευτικοί, οι εμψυχωτές και οι εμψυχώτριες των εργαστηρίων, οι γονείς, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες, έχοντας προσεγγίσει ένα πλήθος διδακτικών πολυπαραδειγματικών προτάσεων, θα είναι ικανοί να σχεδιάζουν δραστηριότητες προσέγγισης κινηματογραφικών ταινιών για παιδιά, μέσα και έξω από το σχολείο, να σχεδιάζουν και να υλοποιούν δραστηριότητες δημιουργικής γραφής με ερεθίσματα τις κινηματογραφικές ταινίες και να εμψυχώνουν τα παιδιά στην παραγωγή απλών κινηματογραφικών προϊόντων, μέσα σε εργαστήρια με ανοικτό περιβάλλον, πλούσιο σε ερεθίσματα, ποικιλία δράσεων και εκπλήξεις.
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ σκέψεις για να διαφωνήσεις…
Σταύρος Γρόσδος
Σχήμα 7,2Χ10, Σελίδες 140 , Έτος Έκδοσης 2021, Τιμή 3
ISBN 978-618-5364-31-1
Εκδόσεις : ΠΕΚ – Πυξίδα της Πόλης για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων
Ένα βιβλιαράκι έκπληξη, ένα βιβλιαράκι πρόκληση τόσο για το μέγεθος όσο και για το περιεχόμενό του.
Πόσες απόψεις μπορούν να χωρέσουν σε ένα έντυπο σαράντα σελίδων με διαστάσεις 7 εκ. επί 10 εκ.; Χωράνε σ’ ένα τόσο δα βιβλιαράκι ο Fellini, ο Antonioni, ο Pasolini, ο Visconti, ο Tornatore; Αλλα και ο Yves Montand και η Catherine Deneuve; Και η Βιουγιουκλάκη με τον Παπαμιχαήλ, η Καρέζη ο Παπαγιαννόπουλος; Κι όμως ο συγγραφέας, μέσα σε αυτό το βιβλίο-μινιατούρα απαντάει σε είκοσι ερωτήσεις για τις αθέατες πλευρές του σινεμά. Μικρά κι ασήμαντα, αλλά και μεγάλα ζητήματα. Ερωτο-απαντήσεις όπως: «Σαββατόβραδο και έχω διάθεση για σινεμά. Ποια ταινία να διαλέξω;» «Μόνος ή με παρέα στο σινεμά;» «Αν (ξανα)δώ την ίδια ταινία, δεύτερη ή τρίτη φορά, θα δω την ίδια ταινία;» «Δεν κατάλαβα τι ήθελε να πει η ταινία!» «Είναι δυνατό στην ίδια κινηματογραφική αίθουσα δυο θεατές την ίδια στιγμή να βλέπουν διαφορετική ταινία;» «Τι σημαίνει αμερικανιά στο σινεμά;» Αλλά και: «Είναι χρήσιμη η κριτική -και οι κριτικοί- στον κινηματογράφο;» «Υπάρχουν ταινίες που δεν τελειώνουν ποτέ;» «Σας ρούφηξε ποτέ η οθόνη του κινηματογράφου;» «Υπάρχει σχέση ανάμεσα στο ποπ κορν και τον δημιουργό μιας ταινίας;»
Οι εκπλήξεις βρίσκονται στο περιεχόμενο. Κάποιες απαντήσεις μοιάζουν αναπάντεχες και κάποιες άλλες προκλητικές. Τότε ανατρέχεις στον τίτλο: «Σκέψεις για να διαφωνήσεις…». Ως αναγνώστης δεν διαβάζεις απλά απόψεις για τον κινηματογράφο. Δεν αντέχεις στην πρόκληση να μην απαντήσεις. Άλλοτε θα συμφωνήσεις, άλλοτε θα διαφωνήσεις, θα γελάσεις, θα θυμηθείς, θα αναπολήσεις… Αλλά ποτέ δε θα θυμώσεις, ποτέ δε θα εξοργιστείς, γιατί το χιούμορ είναι η καλύτερη στρατηγική επικοινωνίας.
Ο αναγνώστης οικειοποιείται τις ερωτήσεις σα νά ’τανε δικές του. Διαβάζοντας το βιβλίο, γράφεις το δικό σου βιβλίο για τον κινηματογράφο. Ένας συγγραφέας, λοιπόν, αλλά τόσοι άλλοι συγγραφείς όσοι οι αναγνώστες του βιβλίου.
Τα βιβλία διατίθενται από το ηλεκτρονικό μας κατάστημα στην διεύθυνση :
https://www.chaniafilmfestival.com/shop/
Επίσης μπορείτε να το ζητήσετε από το βιβλιοπωλείο σας σε όλη την Ελλάδα.
Διανομή ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΠΑΡ’ ΗΜΙΝ – Ε.ΤΖΑΝΑΚΑΚΗΣ Χαριλάου Τρικούπη 11 Α, 10678, Αθήνα, Τηλ. 210 3811201
#ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣΘΕΑΤΡΟ
#pressgreece