Στο ποσό των 693 εκατομμυρίων ευρώ που μαζί με την προαίρεση θα φτάσει τα 792 εκατ. θα ανέλθει η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρίστου Δήμα. Από τα αυτά τα 592 εκ. προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και τα υπόλοιπα από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η μεγάλη σύμβαση παραχώρησης συνολικού μήκους 157,7 χιλιομέτρων από τα Χανιά έως το Ηράκλειο ξεκινά βήμα -βήμα να ενεργοποιείται με στόχο την εγκατάσταση το γρηγορότερο δυνατόν των εργοταξίων υπό την πίεση του αυστηρού χρονοδιαγράμματος του έργου και των ορόσημων του RRF.
Η σύμβαση βρίσκεται ήδη για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο ώστε αμέσως μετά να υπογραφεί με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που είναι ο ανάδοχος του μεγάλου οδικού άξονα συνολικού ύψους άνω των 2 δις. ευρώ.
Η χρηματοδότηση
Με βάση την απόφαση, η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου για το τμήμα Χανιά -Ηράκλειο ανέρχεται σε 693 εκατομμύρια ευρώ και καταβάλλεται κατά την περίοδο μελετών κατασκευών. Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου για το τμήμα της προαίρεσης που είναι το τμήμα Κίσαμος- Χανιά διαμορφώνεται αντίστοιχα σε 99 εκατομμύρια επομένως το σύνολο της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου ανέρχεται σε 792 εκατομμύρια ευρώ.
Η συμβολή του Δημοσίου για το τμήμα Χανιά- Ηράκλειο καταβάλλεται έως και 360 ημερολογιακές ημέρες από την έναρξη της παραχώρησης του έργου και της προαίρεσης την πρώτη εργάσιμη μέρα μετά την ολοκλήρωση της περιόδου των 900 ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης.
Με βάση τις αποκλειστικές προθεσμίες που προβλέπονται στο σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης, η εκταμίευση της χρηματοδοτικής συμβολής κατά προτεραιότητα θα προέλθει από το ταμείο ανάκαμψης το οποίο χρηματοδοτεί το έργο με το ποσό των 200 εκατομμυρίων.
Υπενθυμίζεται ότι τον προηγούμενο μήνα, η κατασκευάστρια εταιρεία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναδείχτηκε οριστικός ανάδοχος του ΒΟΑΚ από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ένα χρόνο σχεδόν μετά την ανακήρυξή της ως πρωινού μειοδότη.
Η αιτούμενη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου κατά την περίοδο των μελετών κατασκευών και η επιδότηση του διοδίου ήταν καθοριστικά στοιχεία για την ανάδειξη της προσφοράς της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως της συμφερότερης μεταξύ των υποψηφίων.
Υπενθυμίζεται ότι η επιδότηση του έργου κατά την περίοδο λειτουργίας (το λεγόμενο δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των διοδίων και ήταν το μικρότερο ποσοστό επιδότησης μεταξύ των προσφορών που υποβλήθηκαν.
Ωστόσο αίσθηση προκαλεί στους Κρητικούς η εξαίρεση από τον ΒΟΑΚ της περιοχής της Σητείας, κάτι που επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη επίσκεψη του υφυπουργού Νίκου Ταχιάου με το σκεπτικό ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι. Φορείς της Κρήτης αλλά και η Περιφέρεια τονίζουν ότι ο ΒΟΑΚ δεν είναι έργο που τελειώνει στον Άγιο Νικόλαο, προσθέτοντας ότι το να μένει «το Λασίθι εκτός σημαίνει ότι μένει εκτός η Ανατολική Κρήτη από την αναπτυξιακή εξίσωση του μέλλοντος». Κίσαμος – Χανιά.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr