Ολοκληρώνεται η κρισιμότερη φάση της γραφειοκρατικής διαδικασίας στη δαιδαλώδη διαδρομή μέχρι την αφετηρία των έργων κατασκευής στο τμήμα “Χανιά – Ηράκλειο” του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Το υπουργείο υποδομών και μεταφορών ανακοίνωσε και επίσημα προσωρινό ανάδοχο του έργου τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σηματοδοτώντας το φινάλε μίας σύνθετης, δύσκολης και χρονοβόρας διαδικασίας που περιλάμβανε την έγκριση περιβαλλοντικών μελετών και τεχνικών εκθέσεων, προσυμβατικούς ελέγχους και την εξέταση φακέλων επί χάρτου.
Πλέον ο διαγωνισμός περνάει σε επόμενη φάση, εξίσου γραφειοκρατική και σημαντική.
Βήμα προς βήμα, αναμένεται η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και στη συνέχεια η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στο τέλος του… δρόμου αυτής της γραφειοκρατικής διαδικασίας είναι η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή.
Από το σημείο αυτό και έπειτα, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου για να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Αυτό το μεσοδιάστημα, δηλαδή το μελετητικό, είναι ίσως η κρισιμότερη φάση που συγκεντρώνει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον διότι θα δοθούν απαντήσεις αναφορικά με τις λεπτομέρειες για τα διόδια, τη χάραξη αλλά και τις περιβόητες παρακάμψεις.
Για το μείζον θέμα των παρακάμψεων δεν έχει βρεθεί η χρυσή τομή παρά την επίμονη αντίδραση των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου και την επιχειρηματολογία που κατέθεσαν στη μελετητική ομάδα του υπουργείου υποδομών για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αστικού οδικού δικτύου που έχει ο ΒΟΑΚ από τη Νέα Αλικαρνασσό μέχρι και την έξοδο Γαζίου.
Οι δύο δήμοι έχουν καταθέσει προσφυγές στο στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά των περιβαλλοντικών όρων για τις παρακάμψεις του Ηρακλείου ζητώντας την υπογειοποίηση του ΒΟΑΚ σε επιλεγμένα σημεία του οδικού δικτύου στα αστικά τμήματα.
Σε κάθε περίπτωση, για πρώτη φορά από τη δεκαετία του ’90, όταν και άνοιξε η συζήτηση για την ανάγκη δημιουργίας ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου στην Κρήτη, διαμορφώνονται ρεαλιστικά δεδομένα για την κατασκευή του ΒΟΑΚ.
Η εξασφάλιση του μεγαλύτερου μέρους των πιστώσεων της εθνικής συμμετοχής στο χρηματοδοτικό πλάνο, η συμμετοχή ιδιωτικών επενδύσεων στο project και η πολιτική βούληση τόσο σε κεντρικό όσο και τοπικό επίπεδο δημιουργούν προσδοκίες για την υλοποίηση του μεγαλύτερου αναπτυξιακού έργου στο νησί που θα προσδώσει ισχυρή και πολυεπίπεδη δυναμική στην Κρήτη.
Σύμφωνα με πολιτικές και τεχνικές εκτιμήσεις, η κατασκευή του τμήματος “Χανιά – Ηράκλειο” του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης θα ξεκινήσει στο τέλος του 2025.