Απομακρύνεται όλο και περισσότερο το τέρμα του αγώνα για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ. Ο διαγωνισμός για το κύριο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο, διανύοντας απόσταση 160 χιλιομέτρων περίπου, πήρε και επίσημα παράταση μέχρι τον Απρίλιο του 2025, με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Αυτή η τροπή των πραγμάτων ήταν αναμενόμενη, καθώς η προσωρινή “ανάδοχος”, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αιτήθηκε εκ νέου παράταση χρόνου (μέχρι τις 31 Ιανουαρίου συγκεκριμένα), εξηγώντας ότι πρέπει να συμπληρωθούν ακόμη πολλές συμβατικές εγγραφές και να επεκταθεί η ισχύς των τραπεζικών εγγυητικών επιστολών, τις οποίες έχει επενδύσει ήδη στο έργο. Γι’ αυτούς τους λόγους το υπουργείο επέλεξε να μεταθέσει ξανά την ολοκλήρωση της σύμβασης στο πρώτο τετράμηνο του 2025.
Συγκεκριμένα, με καινούργια απόφασή του προβλέπει ότι η προσωρινή ανάδοχος μπορεί να παρατείνει τη χρονική ισχύ της εγγυητικής της επιστολής στις 30 Απριλίου, το προηγούμενο όριο ήταν το τέλος Φεβρουαρίου, ενώ οι επιστολές δανειακής υποστήριξης θα ισχύουν μέχρι τις 31 Μαρτίου 2025, σε αντίθεση με την προηγούμενη διορία που τελείωνε στις 30 Ιανουαρίου.
Η διαδικασία δε σταματάει όμως εκεί, διότι όταν αυτά τα προβλήματα επιλυθούν, τότε θα ακολουθήσουν κι άλλα βήματα για την ολοκλήρωσή του. Αμέσως μετά την επιλογή του ανεξάρτητου μηχανικού, θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, έπειτα θα οριστεί ο μόνιμος ανάδοχος, θα γίνει έλεγχος νομιμότητας και, τέλος, η σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να επικυρωθεί από τη Βουλή. Κατόπιν θα εκκινήσει μία περίοδος για να μελετηθεί το έργο και αφού οριστικοποιηθούν οι μελέτες, θα ξεκινήσουν οι εργασίες υλοποίησής του. Η τρέχουσα συμφωνία προβλέπει ότι τα έργα θα τελειώσουν το αργότερο σε 5 χρόνια, ενώ ο δρόμος θα παραμείνει στην ιδιοκτησία της αναδόχου εταιρείας για 30 ακόμη.
Για το παρόν θέμα μίλησαν στη “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr ο αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος κ. Νίκος Ξυλούρης και ο πρόεδρος του Τμήματος Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου (ΤΕΕ/ΤΑΚ) κ. Γιώργος Ταβερναράκης.
«Αναγνωρίζουμε ότι είναι ένα πολύπλοκο έργο, όμως υπάρχουν αρκετά σημεία που πρέπει να αναφέρουμε», είπε ο κ. Ταβερναράκης, ανοίγοντας τη δήλωσή του. Αρχικά ο αντιπεριφερειάρχης τόνισε αυτό που όλοι περίμεναν μετά την ανακοίνωση της παράτασης, πόσο θα πάει πίσω το έργο;
«Δεν είναι η καλύτερη εξέλιξη», σχολίασε χαρακτηριστικά. «Η παράταση σημαίνει ότι το έργο θα πάει πίσω. Επιθυμία της Περιφέρειας είναι να μη χαθούν οι προθεσμίες, τα χρήματα και κυρίως να μη χαθούν οι άνθρωποι», πρόσθεσε.
Αυτό είναι άλλο ένα πρόβλημα που “καίει” την κυβέρνηση, την Περιφέρεια και όλους όσοι ασχολούνται με το γιγαντιαίο εγχείρημα του ΒΟΑΚ. Το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε. υπενθυμίζεται ότι επενδύει περίπου 200 εκατ. ευρώ σε πόρους για το έργο, όμως οι εμπλεκόμενοι φοβούνται για την ημερομηνία λήξης τους, που έρχεται όλο και πιο κοντά.
Ο κ. Ξυλούρης επισημαίνει: «Εάν τελειοποιηθεί η σύμβαση και ξεκινήσει το έργο εντός του έτους, δε θα χαθούν τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης. Αν ξεπεράσουν τα χρονικά όρια, τα χρήματα θα χαθούν, θέλω όμως να είμαι αισιόδοξος ότι το ποσό μέσα στο 2026 θα έχει απορροφηθεί».
Ο κ. Ταβερναράκης σε αυτό πρόσθεσε ότι «μέχρι το 2027 θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 30% του έργου, που με τα σημερινά δεδομένα είναι μάλλον αδύνατο, όμως το υπουργείο μάς διαβεβαίωσε ότι δε θα χαθούν».
Δε θα μπορούσε να λείψει από τις δηλώσεις τους η αναφορά για τις προσφυγές του Δήμου Ηρακλείου και του Δήμου Μαλεβιζίου στο θέμα του ΒΟΑΚ. Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη, αυτές θα εξεταστούν στις 2 Απριλίου, ενώ υπογράμμισε ότι δεν έχουν στόχο να καθυστερήσουν ακόμη παραπάνω το έργο: «Θα δώσουν τη δυνατότητα να γίνουν οι βελτιώσεις που χρειάζονται στη βάση της κατασκευής». Είναι γνωστό ότι το κομμάτι του ΒΟΑΚ Ηρακλείου-Μαλεβιζίου ακόμη εκκρεμεί, διότι εμπλέκεται άμεσα με τον αστικό ιστό των δύο δήμων, όπως είπε και ο κ. Ξυλούρης.
«Πρέπει να συντηρηθεί η ισορροπία μεταξύ της αστικής κυκλοφορίας των πόλεων και της κυκλοφορίας του αυτοκινητόδρομου», τόνισε.
Η λογική των προσφυγών είναι να κρούσουν το “καμπανάκι” στο υπουργείο, ότι οι εργασίες σε αυτά τα τμήματα πρέπει να γίνουν με βάση την ανάγκη και την ιδιοτροπία της περιοχής αυτής και για να υπενθυμίσουν ότι δε γίνεται να αποσυνδεθεί το βόρειο από το νότιο τμήμα της πόλης του Ηρακλείου.
«Δεν μπορούμε να αφήσουμε αυτό το θέμα στην καλή θέληση του υπουργείου», δήλωσε ο αντιπεριφερειάρχης.
Ο κ. Ταβερναράκης έδωσε και τις δικές του σκέψεις πάνω στο θέμα: «Θα έπρεπε το υπουργείο να δώσει λύσεις στα προβλήματα μόνο του. Δεν έπρεπε να φτάσουμε στα δικαστήρια».
To ΤΕΕ/ΤΑΚ συμμετείχε στη σύνταξη των προσφυγών
Το ΤΕΕ/ΤΑΚ επιλήφθηκε του θέματος, συμμετείχε κι αυτό στη σύνταξη των προσφυγών. «Ως ΤΕΕ/ΤΑΚ έχουμε κάνει αντίστοιχες επισημάνσεις, που υιοθετήθηκαν από τις προσφυγές των Δήμων», είπε ο κ. Ταβερναράκης.
Μέσα στους όρους της προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου είναι το κομμάτι του “Παράπλευρου δικτύου”. Είναι άμεση ανάγκη να δημιουργηθεί ένα δίκτυο από δρόμους και γέφυρες, ώστε οι πολίτες να μη χρειάζεται να μπαίνουν στον αυτοκινητόδρομο για τις καθημερινές τους μετακινήσεις.
«Πρέπει να γίνει μία συγκοινωνιακή μελέτη», λέει ο αντιπεριφερειάρχης και συμφωνεί μαζί του ο κ. Ταβερναράκης.
«Αν δεν υπάρχουν αυτά τα δίκτυα, οι δύο περιοχές είναι αδύνατο να επικοινωνήσουν. Ουσιαστικά οι δήμοι κόβονται στα δύο. Είναι ύψιστη ανάγκη να συνδεθούν και οι κόμβοι που υπάρχουν σε αυτές τις περιοχές», πρόσθεσε στη δήλωσή του.
Κλείνοντας είπε ότι «η Περιφέρεια είναι και θα είναι εκεί να παρακολουθεί την εξέλιξη του έργου».
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ μίλησε για άλλο ένα φλέγον θέμα: «Το κομμάτι του Αγίου Νικολάου δεν υπάρχει καν στον σχεδιασμό. Υπάρχει σιωπή, παρόλο που η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι ο ΒΟΑΚ θα καλύπτει όλο το νησί».
Όπως φαίνεται, δε θα μείνουν άπραγοι. «Θα αναδείξουμε το συγκεκριμένο θέμα και τα προβλήματα όλου του ΒΟΑΚ σε ημερίδα που θα γίνει στις 14 Δεκεμβρίου στη Σητεία, σε συνεργασία με την Περιφέρεια», ανακοίνωσε στο τέλος της δήλωσής του.
ΠΗΓΗ: neakriti.gr